Na kolo jedině s přilbou: Buďte vidět a chraňte si život!
Jízda na kole s přilbou je zásadním faktorem pro bezpečnost cyklistů. Nejlevnější homologované přilby lze přitom pořídit už okolo šesti set korun. Dopravní experti i záchranáři upozorňují, že přilba může snížit riziko vážných poranění hlavy až o 70%. Bez přilby dochází při nehodách k těžším úrazům, které mohou mít dlouhodobé následky. Při pádu cyklisty na hlavu ve vyšší rychlosti může dojít k řadě vážných úrazů.
Mezi nejčastější patří:
- Otřes mozku – jeden z nejběžnějších úrazů, způsobuje dočasnou ztrátu vědomí, zmatenost, nevolnost a bolest hlavy.
- Krvácení do mozku – vážné poranění, které může nastat při silném nárazu a vést k život ohrožujícímu stavu.
- Fraktura lebky – zlomenina lebky může vést k dalším poškozením mozku a krvácení, často vyžaduje okamžitý lékařský zásah.
- Poranění mozkové tkáně – při těžkém pádu může dojít k trvalému poškození mozku, které může mít vliv na motoriku, paměť nebo řeč.
- Poranění krční páteře – náraz hlavy může přenést sílu do krku, což může vést k závažným úrazům páteře, včetně ochrnutí (Zdroje: WHO, Národní lékařská knihovna).
Zvláště v podzimním období je důležité dbát nejen na ochranu hlavy, ale také na viditelnost. Mlha, déšť a brzké stmívání výrazně snižují viditelnost cyklistů na silnici. Reflexní prvky a osvětlení jsou proto nezbytností, aby byli cyklisté lépe viditelní a minimalizovalo se riziko nehod. Na půdě policejní školy již byly realizovány 3 kampaně:
- Září 2023 – distribuce reflexních prvků pro všechny žáky i zaměstnance, celkem bylo ve spolupráci s BESIP distribuováno 730 reflexních prvků pro zvýšení viditelnosti.
- Duben 2024 – kampaň „Bezpečně na kole v policejní škole“, kdy bylo distribuováno dalších 500 kusů reflexních prvků a osloveno bylo cca 200 osob, kdy byla představena povinná a doporučená výbava jízdního kola, pro zvýšení BESIP
- Září 2024 – distribuce reflexních prvků žákům prvních ročníků, celkem bylo žákům předáno 120 kusů reflexních prvků.
Velké poděkování patří Zdeňku Patíkovi (koordinátor BESIP Zlínský kraj) za podporu a spolupráci.
Proč je BESIP v Holešově, potažmo ve Zlínském kraji na prvním místě?
Z letošních statistik Policie ČR vyplývá, že oproti roku 2023 ve Zlínském kraji došlo k nárůstu nehod cyklistů (jízdní kola) o 11,2%. Do 31. 8. 2024 se jedná o 2251 dopravních nehod a u koloběžek je nárůst o 28,1% celkem došlo k 356 dopravním nehodám v souvislosti s jízdou na koloběžce. O život přišlo na kole devatenáct osob a dvě osoby zemřely na koloběžce.
Další podrobnosti naleznete zde: https://nehody.cdv.cz/
Bezpečnostní situace se jednoznačně zhoršuje sníženou viditelností, kdy mlha, déšť a tma způsobují situace, při nichž již řidič nestačí reagovat na cyklistu, který v řadě případů není ani dobře viditelný.
Ministerstvo dopravy ČR spustilo v roce 2019 kampaň „NA KOLE JEN S PŘILBOU“. Ústřední fotografie kampaně je více než výmluvná. Další informace naleznete zde:
Průzkum: Proč Češi nenosí cyklistické helmy? | Na kole jen s přilbou (nakolejensprilbou.cz)
Co dodat závěrem?
„Cyklista jede rychlostí 15km/h. a spadne po hlavě dolů. Jeho pád odpovídá pádu po hlavě na beton z výšky 1 metru. Došlo ke kolizi cyklista a auta. Kolo jelo rychlostí 15 km/h. a auto 35 km/h. Síla nárazu cyklisty se poté rovná rychlosti 50 km/h. a odpovídá pádu z výšky 10 metrů.“ (Zdroj: Na kole jen s přilbou).
PhDr. Soňa Svobodová, MBA
https://www.spshol.cz/home/aktivity-skoly-oddelovac/foto-a-clanky-2024/na-kole-jen-s-prilbou?print=1&tmpl=component#sigProIdfad78037a2