Filozoficko-psychologické peklo

Vzdělávací projekt žáků SŠ

V rámci výuky občanské nauky se koncem dubna uskutečnil zajímavý vzdělávací projekt nazvaný "Filozoficko-psychologické peklo". Projekt byl připraven a realizován samotnými žáky – Anetou Kolodějovou, Karolínou Němcovou, Matějem Gezou a Richardem Veselkou.

Průběh a organizace projektu

Žáci byli rozděleni do tříčlenných skupin, přičemž každé skupině bylo přiděleno jedno z filozofických nebo psychologických témat. Po důkladné přípravě a formulaci hlavních argumentů své pozice si žáci připravili také otázky pro oponentní skupinu zabývající se stejným tématem.

Vyvrcholením byl formát "filozoficko-psychologického klání", během něhož jednotlivé skupiny představily a obhajovaly své postoje před ostatními spolužáky a odbornou porotou. V porotě usedly naše paní učitelky Kotoučová a Švecová, které dohlížely na kvalitu argumentace a celkovou úroveň diskuse.

Řešená témata

Žáci se v rámci projektu věnovali těmto komplexním tématům:

  1. Seberealizace: společnost versus individualita
  2. Morální dilema: zachránit lásku nebo splnit její poslední přání
  3. Život: smrtelnost versus nesmrtelnost
  4. Cit versus rozum

Přínos projektu

Hlavním přínosem této aktivity bylo rozvíjení schopnosti spolupráce v rámci skupiny, formulace a obhajoba společného stanoviska s využitím kritického myšlení. Vyzkoušeli jsme si náročnou argumentaci v oblasti filozofických a etických otázek, které nemají jednoznačné odpovědi a vyžadují hluboké zamyšlení.

Projekt "Filozoficko-psychologické peklo" nejen obohatil výuku o praktický rozměr, ale také přispěl k našemu osobnostnímu rozvoji a posílil naše dovedností v oblasti kritického myšlení a komunikace.

Článek připravili Jakub Kaksa a Filip Kouřil, studenti 2.B