Filozoficko-psychologické peklo
Vzdělávací projekt žáků SŠ
V rámci výuky občanské nauky se koncem dubna uskutečnil zajímavý vzdělávací projekt nazvaný "Filozoficko-psychologické peklo". Projekt byl připraven a realizován samotnými žáky – Anetou Kolodějovou, Karolínou Němcovou, Matějem Gezou a Richardem Veselkou.
Průběh a organizace projektu
Žáci byli rozděleni do tříčlenných skupin, přičemž každé skupině bylo přiděleno jedno z filozofických nebo psychologických témat. Po důkladné přípravě a formulaci hlavních argumentů své pozice si žáci připravili také otázky pro oponentní skupinu zabývající se stejným tématem.
Vyvrcholením byl formát "filozoficko-psychologického klání", během něhož jednotlivé skupiny představily a obhajovaly své postoje před ostatními spolužáky a odbornou porotou. V porotě usedly naše paní učitelky Kotoučová a Švecová, které dohlížely na kvalitu argumentace a celkovou úroveň diskuse.
Řešená témata
Žáci se v rámci projektu věnovali těmto komplexním tématům:
- Seberealizace: společnost versus individualita
- Morální dilema: zachránit lásku nebo splnit její poslední přání
- Život: smrtelnost versus nesmrtelnost
- Cit versus rozum
Přínos projektu
Hlavním přínosem této aktivity bylo rozvíjení schopnosti spolupráce v rámci skupiny, formulace a obhajoba společného stanoviska s využitím kritického myšlení. Vyzkoušeli jsme si náročnou argumentaci v oblasti filozofických a etických otázek, které nemají jednoznačné odpovědi a vyžadují hluboké zamyšlení.
Projekt "Filozoficko-psychologické peklo" nejen obohatil výuku o praktický rozměr, ale také přispěl k našemu osobnostnímu rozvoji a posílil naše dovedností v oblasti kritického myšlení a komunikace.
Článek připravili Jakub Kaksa a Filip Kouřil, studenti 2.B
https://www.spshol.cz/home/aktivity-skoly-oddelovac/foto-a-clanky-2025/filozoficko-psychologicke-peklo?print=1&tmpl=component#sigProId7898e1859f