Pilotní workshop angličtiny pro hasiče

„Teamwork makes the dream work“ – potvrzeno v praxi.

My, učitelé anglického jazyka, milujeme výzvy. Když se na mě na podzim loňského roku obrátil rada plk. Ing. Luděk Zavadil, vedoucí krajského operačního a informačního střediska HZS Zlínského kraje, s dotazem, zda bychom byli ochotni připravit workshop nebo seminář angličtiny pro pracovníky tohoto střediska, neváhali jsme. Po rychlé domluvě s kolegy zaznělo jednohlasné: „Jdeme do toho.“

Po nezbytném schválení workshopu ředitelem školy jsme se s chutí pustili do práce. Koncipovat kurz tohoto typu pro nás byla nová zkušenost – začínali jsme doslova od nuly. Klíčovou inspirací se stala návštěva samotného operačního střediska, kterou nám zprostředkoval plk. Ing. Zavadil. Díky tomu jsme mohli nahlédnout do každodenní praxe dispečerů a zjistit, že hovory rozhodně nejsou jen o požárech a nehodách. Často jde i o kuriózní nebo banální dotazy, a to nejen z linky 150, ale i z evropské tísňové linky 112.

Během příprav jsme zároveň zvládali běžnou výuku i roli zkoušejících u zkoušek MV, absolutorií, maturit, či policejních jazykových zkoušek. Čas ubíhal, ale finální podoba workshopu stále nebyla jasná. Zlom nastal, když se do příprav zapojil náš kolega Kevin Smith, který vytvořil osnovu kurzu. Po několika společných schůzkách a doladění detailů byl pilotní workshop připraven.

První setkání se konalo v době začínajících prázdnin, což ovlivnilo účast – dorazilo „jen“ pět pracovníků HZS. Tento malý počet se však ukázal jako výhoda – škola byla prázdná a na výuce se mohli podílet všichni naši vyučující po celých šest vyučovacích hodin.

Po úvodních třech hodinách teorie, poslechu a nácviku mluvení – během nichž účastníci pracovali samostatně, ve dvojicích nebo menších skupinkách – přišla na řadu simulace reálných situací na pěti stanovištích, která napodobovala prostředí operačního střediska. Každý účastník seděl zády ke zkoušejícímu, který v roli volajícího sehrával modelové situace v angličtině. Jazyková úroveň se pohybovala od A2 po B2 a reflektovala běžné scénáře tísňových hovorů.

Tato forma výuky eliminovala možnost odezírání ze rtů i využití gest, čímž se maximálně přiblížila realitě telefonické komunikace. Po každém hovoru následovala okamžitá zpětná vazba od lektora – většinou šlo jen o drobné opravy, neboť účastníci prokázali velmi dobrou jazykovou úroveň.

Velké poděkování patří mým kolegům Mgr. Vendule Durdové, DiS., Mgr. Petře Skalákové, Mgr. Pavlu Nedvídkovi, benjamínkovi týmu Mgr. Michaele Michálkové a samozřejmě Kevinu Smithovi – studnici nápadů a autorovi osnovy.

Těší mě, že se potvrdila pravdivost známého rčení teamwork makes the dream work. Pozitivní ohlasy v závěrečných dotaznících jsou toho důkazem.

Mgr. Zuzana Dvořáková