Profil absolventa střední odborné školy
Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové, občanské a odborné kompetence, tak aby byly rozvíjeny všechny odborné kompetence z RVP:
Odborné kompetence
Absolvent se vyznačuje těmito kompetencemi:
- použije poznatky o působnosti ministerstev dopravy, vnitra a financí, krajských úřadů, obecních úřadů obcí s rozšířenou působností, Policie ČR
a obecní policie; - orientuje se v systému veřejné správy a v systému bezpečnostních složek;
- uplatňuje zásady součinnosti a spolupráce s orgány státní správy a samosprávy, a bezpečnostními sbory jiných států;
- použije zásady postupů kontroly veřejného pořádku, ochrany bezpečnosti osob a majetku;
- poskytuje poradenskou a konzultační činnost k problematice ochrany pořádku a bezpečnosti;
- dovede jednat s klienty různých etnických, náboženských a sociálních skupin na profesionální úrovni;
- rozpozná protiprávní jednání a umí je právně kvalifikovat;
- dovede zahájit a vést přestupkové a trestní řízení;
- provádí nezbytná šetření a dokazování;
- provádí šetření v terénu a využívá při tom kriminalistické zásady a geografické informace;
- dovede odhalit příčiny protiprávního jednání, odhadnout jeho důsledky a navrhne možná preventivní opatření;
- aplikuje zásady pomoci oběti protiprávního jednání;
- dovede zpracovat základní právní dokumentaci;
- dodržuje obecně závazné předpisy, vyhlášky a pravidla a kontroluje jejich dodržování ostatními občany;
- reaguje na změny zákonů týkajících se bezpečnostně právní činnosti;
- dodržuje pracovní postupy v souladu s etickým kodexem;
- rozlišuje vedení písemností včetně korespondence a dodržování archivačních a skartačních postupů, vedení a třídění dokumentace;
- získává, třídí a vyhodnocuje data a informace z internetu a vnitřních sítí;
- zajišťuje ochranu osobních dat;
- popíše dozorčí službu jako jednu z forem činnosti Policie České republiky;
- charakterizuje platné doklady občanů ČR a cizinců;
- rozlišuje různé řidičské průkazy a řidičská oprávnění;
- rozlišuje evidence řidičů, motorových a přípojných vozidel;
- řeší dopravní přestupky včetně sankcí;
- orientuje se v provozování silniční dopravy, využívá rozbory dopravní nehodovosti a z nich vyvozuje preventivní opatření;
- vysvětlí zásady přepravy nebezpečných látek v silniční dopravě;
- orientuje se v organizaci a vybavení Integrovaného záchranného systému ČR, včetně provádění místních bezpečnostních opatření;
- uplatňuje preventivní a výkonná opatření k ochraně obyvatelstva při mimořádných situacích ve spolupráci se složkami integrovaného záchranného systému;
- využívá geografické, sociologické a politologické znalosti v praktické činnosti;
- dovede poskytnout nezbytnou první pomoc;
- využívá poznatků psychologie a pedagogiky a cílevědomě rozvíjí svoji psychickou a fyzickou připravenost;
- dodržuje základní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
- aplikuje základní hygienické a bezpečnostní návyky při pracovní činnosti a provádění sportovních aktivit;
- využívá ve své činnosti základy úpolových sportů a prakticky aplikuje základní techniky sebeobrany v souladu s právními normami a profesními nároky;
- zvažuje při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
- charakterizuje zásady systému kvality řízení EFQM a chápe kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku.
Klíčové kompetence
Z klíčových kompetencí byl kladen důraz zejména na rozvoj následujících kompetencí:
- nacházet různé možnosti celoživotního učení;
- ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky;
- uplatňovat různé způsoby práce se studijním materiálem;
- vyjadřovat se přiměřeně účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat;
- formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně;
- zpracovávat administrativní písemnosti, pracovní dokumenty i souvislé texty na běžná i odborná témata;
- zaznamenávat písemně podstatné myšlenky a údaje z textů a projevů jiných lidí;
- dosahovat jazykové způsobilosti potřebné pro komunikaci v cizojazyčném prostředí nejméně v jednom cizím jazyce;
- nacházet vztahy mezi jevy a předměty při řešení praktických úkolů, umí je vymezit, popsat a správně využít pro dané řešení;
- efektivně aplikovat matematické postupy při řešení různých praktických úkolů v běžných situacích;
- uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení (logické, matematické, empirické) a myšlenkové operace;
- pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky;
- vytvářet různé formy grafického znázornění (tabulky, diagramy, grafy, schémata apod.);
- porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit varianty nebo způsob, vyhodnotit
a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky.
V oblasti citové, postojové a hodnotové byl absolvent veden tak, aby:
- měl pozitivní vztah k učení a vzdělávání;
- vyjadřoval se a vystupoval v souladu se zásadami kultury projevu a chování;
- jednal v souladu s morálními principy a zásadami společenského chování, přispíval k uplatňování hodnot demokracie;
- dodržoval zákony, respektoval práva a osobnost druhých lidí (popř. jejich kulturní specifika);
- vystupoval proti nesnášenlivosti, xenofobii a diskriminaci;
- uznával hodnotu života, uvědomoval si odpovědnost za vlastní život;
- chápal význam životního prostředí pro člověka a jednal v duchu udržitelného rozvoje;
- adaptoval se na měnící se životní a pracovní podmínky a podle svých schopností a možností je pozitivně ovlivňoval;
- jednal odpovědně, samostatně a iniciativně nejen ve vlastním zájmu, ale i ve veřejném zájmu;
- účastnil se aktivně diskusí, formuloval a obhajoval své názory a postoje.