Menu

Je důležité komunikovat i beze slov aneb znakový jazyk ve VPŠ a SPŠ MV v Holešově

Znakový jazyk je přirozený a plnohodnotný komunikační prostředek tvořený specifickými prostředky (postavením a pohybem rukou, prstů, mimikou). Obecně se uvádí, že v České republice je okolo 500 000 tisíc nedoslýchavých nebo neslyšících osob. Aktivními uživateli znakového jazyka je v republice asi 7600 osob.

Vyšší policejní škola a Střední policejní škola Ministerstva vnitra v Holešově (VPŠ a SPŠ MV v Holešově) toto číslo prostřednictvím žáků střední odborné školy navýšila o 36 osob.

Z iniciativy skupiny žáků se škola na jaře 2023 obrátila na pobočku Unie neslyšících Kroměříž s žádostí o kurz znakového jazyka. Česká unie neslyšících poskytuje akreditované kurzy MŠMT znakového jazyka včetně jejich učitelů.

Začátek kurzu „Základy znakového jazyka“ pro začátečníky se stanovil na září 2023. Žáci zaplatili kurzovné ve výši 3000 korun na osobu. Do kurzu se přihlásilo 38 žáků, kteří byli rozděleni do 4 skupin. Maximální počet ve skupině se stanovil na 10 osob – kvůli náročnosti výuky. Časová dotace kurzu byla 80 hodin, vyučovací hodina trvala 90 minut. Prezenční výuku doplnil e-learning. Škola využívá systému Moodle, do kterého paní učitelka PaedDr. Bendová, která má kurz pod patronací, zadávala materiál od lektorky – domácí úlohy, videa, doplňující informace nebo příklady na procvičení. Žáci studovali ve svém volném čase, vždy po vyučování.

Lektorka Míša je sama neslyšící a působí jako učitelka znakového jazyka na základní škole pro sluchově postižené. Působí velmi mladě a příjemně, ale je hodně přísná a vyžadovala pečlivou přípravu na každou hodinu.

Učebnici žákům poskytla škola ve spolupráci s lektorkou. Kromě základů jako je prstová abeceda, mimika v projevu českého znakového jazyka, slovesa, protiklady, barvy číslovky či hodiny, jsou do ní včleněna i témata jako dopravní prostředky, zdravotnictví, policejní tématika a odborné policejní výrazy. Oblast policejní představuje hlavně policejní terminologie, potřebné fráze v komunikaci s neslyšícími nebo přivolání pomoci. Účastníci kurzu se učili také popsat policejní stanici, dopravní prostředky policie, jednoduché úkony, které policie zajišťuje např. zastavení vozidla a zkouška na alkohol, zjišťování totožnosti, měření rychlosti, dopravní nehoda, zadržení, vzetí do vazby aj. Trénovali základní otázky: „Co se stalo?, Jak se jmenujete?, Jste zraněný?, Potřebujete doktora?, Kde bydlíte?, Koho chcete kontaktovat? nebo Komu mám dát vědět?“ I když byla výuku náročná, žáky nesmírně bavila.

Závěrečná zkouška se skládala z popisu sebe sama ve znakovém jazyce, popisu obrázku a čtení vět ve znakovém jazyce a proběhla ve třech termínech v květnu a v červnu. Z 38 účastníku kurzu se ke zkoušce dostavilo 36. Další dva žáci zkoušku z osobních důvodů přesunuli na podzimní termín. 36 úspěšných absolventů obdrželo Osvědčení o rekvalifikaci, které je akreditováno Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Toto osvědčení potvrzuje, že absolvent zná základy znakového jazyka v rozsahu uvedeném v programu kurzu a umí je využívat v komunikaci s neslyšícími. Díky tomu může dotyčný pomáhat při zprostředkování komunikace mezi neslyšícími a slyšícími lidmi.

Je potěšující, že od září 2024 se do dalšího modulu hlásí nováčci, kteří se chtějí znakovému jazyku naučit.

Tímto naši žáci naplňují projekt ředitele školy plk. PhDr. PaedDr. Pavla Nováka, MBA „systém naplněných desek“, který spočívá v tom, že absolvent naší školy si v deskách neodnáší jen maturitní vysvědčení, ale také množství osvědčení a certifikátů, které mohou žáci získat po absolvování kurzů, jež škola nabízí. Jedná se zejména o jazykové kurzy, psaní na klávesnici, kurz první pomoci či výše zmiňovaný kurz znakového jazyka. Stěžejní však v tomto sytému nejsou ony certifikáty, nýbrž vědomosti, dovednosti a návyky, které díky svému zájmu, píli a aktivní práci žáci získávají.

Věříme, že studenti nabyté znalosti a dovednosti zúročí ve svém dalším profesním životě jako příslušníci/ce Policie České republiky a usnadní tak nelehký život našim neslyšícím spoluobčanům. Škola usiluje o to, aby naši absolventi odcházeli připraveni nejen po odborné stránce, vybaveni jazykovými i počítačovými kompetencemi, ale i po stránce lidské s určitou dávkou empatie a snahou pomoci druhým. Myslíme, že tímto přístupem naši žáci uvádějí v praxi a naplňují heslo Policie ČR „Pomáhat a chránit“.

Zde jsou postřehy našich žákyň – účastnic kurzu. O kurzu se rozpovídaly Barbora Kusáková, Gabriela Schartelová a Nela Ševčíková

Co vás vedlo přihlásit se do kurzu znakového jazyka?

Bára

Motivací pro mě byla nová zkušenost, naučení se něčemu novému i případná pomoc, kdybych potkala osobu dorozumívající se právě znakovou řečí.

Nela

Potkávala jsem se s neslyšícími lidmi (na nádraží, ulici, túrách, v obchodě), a tak jsem se o tuto komunitu začala zajímat.

Gabriela

U mě to byla možnost naučit se něco nového a zajímavého.
  

S čím ses musel/a potýkat v průběhu kurzu?

Bára

Hodiny probíhaly vždy v úplné pohodě. Nikdy se v hodině nemluvilo, což nás překvapilo, zejména na první hodině. Kurz měla na starost paní lektorka, která se nás snažila naučit určitou část ze znakové řeči. K dispozici nám byl pracovní sešit, do kterého jsme se snažili daný znak nějakým způsobem zapsat, což byla asi ta nejtěžší část z celého kurzu. Také nám byla promítána spousta obrázků, které paní lektorka používala k lepšímu zapamatování a zpestření hodin.

Nela

Hned úvodní hodina mě nadchla natolik, že jsem se rozhodla v kurzu pokračovat a dojít až k závěrečné zkoušce. Ze začátku mi dělalo problém najít si způsob jak si zapisovat slovíčka.

Gabriela

První hodina byla velmi zajímavá a zábavná, jelikož domluva byla velmi náročná a pochopení taktéž. Náročnost se odvíjela od témat, lehké jsem byla schopná si zapamatovat z hodiny, ty těžší jsem si musela procvičit vícekrát. 

 

Co bylo pro tebe nejtěžší?

Bára

Nejtěžší pro mě bylo policejní téma. Byla to spousta slovíček, která se ne moc dobře pamatovala a těžko se zapisovala. Na druhou stranu nejlehčí a celkově zábavné pro mě byl popis domu, což zahrnovalo i popis pokoje a nábytku v něm. Součástí hodin byly i hry k odreagování nebo k zapamatování probíraného tématu.

Nela

Nejlépe se mi učila témata barvy a rodina. Policejní tématika byla náročná, i když mě osobně blízká. S ostatními jsme trénovali o přestávkách ve škole a pak na internátě.

Gabriela

Velmi těžkým tématem pro mě byla města, nejlépe se mi učila určitě rodina. Policejní tematika byla velmi zajímavá a obsáhlá.
 

Jaký je váš feedback – po ukončení kurzu?

Bára

Celkově bych to zhodnotila jako dobrou zkušenost, kterou bych chtěla někdy v budoucnu využít. Myslím si, že bych byla schopna se nějakými základními znaky s neslyšícími lidmi domluvit. Kurz byl za mě velmi dobrý, klidně bych i pokračovala dál.

Nela

Jsem nad míru spokojená. Jsem ráda, že bych zvládla nějakou jednodušší komunikaci s neslyšící osobou. V tomto jazyku se chci i nadále zdokonalovat.

Gabriela

Pro mě byl kurz určitě nastaven tak akorát, abych si vše zapamatovala. Snad budu mít v budoucnu příležitost zjistit, zda zvládnu komunikaci s neslyšící osobou. Já doufám, že zvládnu.